Mallorca Training Camp

När jag fick vetskap om att AsicsFrontRunner skulle ha ett training camp på Mallorca med deltagare från fler olika länder och att Palma Marathon skulle gå samtidigt så tvekade jag inte lång stund innan jag bestämde mig för att anmäla mig till Campen och Hel Marathon. Har aldrig varit på Mallorca tidigare så det skulle bli kul och spännande.Tre veckor kvar till Campen och marathon började jag få tillbaka träningsformen efter att kört en del alternativ träning pga av en fot som trilskas. Så jag kände mig redo att anta Palmas gator och gränder de 42195m och känslan att springa i mål och få medaljen runt halsen.

Kom till Mallorca lördag lunch efter ett tidigt morgonflyg och innebar då också för få timmars sömn. Checkade in på Hotell Treff Paguera i byn Paguera. Ägaren av hotellet var en fd Triathlet så hans gäster är mestadels träningsfolk.

Det blev en kort löprunda runt Paguera och dess backar innan det var dags för Yoga på hotellets takterass där även en liten pool fanns med vacker utsikt ut över havet.Sen väntades det Pastaparty som avslutning av kvällen innan Race day på söndagen.Det här med middagen på hotellet förstod jag mig inte riktigt på. Det var buffe´som innehöll sallad med diverse grönsaker och ett par varmrätter. Jag åt mig proppmätt, Det visade sig att detta bara var förrätten, huvudrätten kom sen.Fanns tre alternativ kött/fisk/vegetariskt. Så det var bara att äta lite fisk också. Lika bra ladda inför Race day. Gjorde samma misstag på söndagsmiddagen efter det förstod jag upplägget. Alltså hoppa över varmrätten på buffén.

Söndag Race day: Fick till en god och bra nattsömn (kan kanske bero på all mat som skulle förbrännas)Vi blev upphämtade 06:30 för färd mot Palma så en tidig morgon och frukost.Kände mig pigg och utvilad och inte särskilt nervös. Bara ett behagligt lugn.Inne på Expot som låg i anslutning till vid Start/Mål fixade vi de sista med energiintag, fastnålade av nummerlapparna och pepp ska inte glömma alla selfies och gruppfoton.Sist men inte minst några besök i busken eller i “blå holken”. JA dom fanns även på Mallorca.

Start och målet var på bilvägen mellan havet och Katederalen. Det är en av de finaste start platser jag sett. Katedralen som ståtligt visade upp sig men en sjö/damm framför sig.Jag letade rätt på min startfålla, gemensam start för både halvmaran och helmaran .Pratade lite med teammates och vi peppade och önskade varandra lycka till. Det var bara jag och en till från teamet som skulle springa helmaran. Nikki som dessutom tog hem segern på tiden 2:28:53. Grymt !! Startskottet gick 09:00 försökte att inte ryckas med utan hitta mitt flow och hålla den tänkta fart som var 4:37 tempo enligt Coach för att komma in på 3:15.Sprang längs med hamnen PortoPi där alla Lyxbåtar var ankrade. Efter 5 km vände det tillbaka mot hamnen och mål för att sen vika av in i Palmas gränder som var väldigt trixigt med snäva svängar och backigt. Då det var varmt så fångade jag vattenflaskor i farten på varje vätskestation, drack och hällde lite över huvudet. Energiintag tog jag som planerat vid varje 7km.Det var inne i gränden som jag började känna att benen inte var med på uppgiften som de var tränade för. De var helt enkelt inte spring sugna. Jag försökte tänka och fokusera på annat och springa på i den tänkta farten. Kom ut ur Palma efter ca 10 km då var det inte långt kvar till vändningen där halv/helmaran delade på sig. Där började jag tänka att jag viker av mot mål och ger upp, men jag lyckades få med benen att inte göra det. Yes!! nu tar jag mig runt men den glädjen blev inte långvarig vid 23 km stannade jag. Ett DNF var ett faktum. Började gå tillbaka till mål med tårfyllda ögon kände mig djupt besviken. Jag brukar kunna härda ut och pusha mig och inte upp, Men det här var en helt ny känsla och upplevelse.

Väl i mål mötte jag David som kramade om mig och peppade. Drog mig undan ett tag.Lade mig vid vattnet och badade fötterna i dammen och försökte skingra tankarna låta tårarna falla ner på kinderna och tänka positivt, och inse att det var nog rätt beslut ändå att bryta. Kroppen är allt bra klok iallafall.Varför det blev ett DNF har jag inget bra svar på. Som man säger “Bara bryta ihop och komma igen”Det var ju en hel vecka kvar på campen som jag såg framemot,När jag återhämtat mig och torkat tårarna och tillbaka på hotellet var det lite Stretch och relax.

Resten av veckan innehöll bl a Yoga/stretch för löpare, löpning (simning, cykling som jag inte deltog i)

Måndag Bil till Palma på morgon åkte jag och 5 frontrunners för foto inför vårkollektionen 2020, eftermiddagen bjöds på löpanalys där vi var två som filmade varandra som sen vi skulle analysera tillsammans med den olympiske mästaren på 800 m Robert Lathouwers. Strand yoga på kvällen

Tisdag På fm när några simmade gick jag och Arina till gymmet för cykel/core. På ef bussades vi till Pista d'Atletisme de Calvià i Magaluf för Track Session som Robert L höll i. En givande och inspirerande eftermiddag med diverse löpteknikövningar. Vi avslutade med 2x150m intervaller. Där fick jag känna på fart 2:52 samma som Kipchoge höll i 42195m.

Onsdag var en riktigt höjdare , började med 4 km morgonjogg sen bussfärd mot Sant Elm för 15 km traillöpning på en del av bergskedjan Serra de Tramuntana . Att få springa på denna plats är verkligen Glädje och balsam för själen. Stanna upp se sig omkring, njuta av vyerna, springa vidare , svettas i backar hoppa över stock och sten. Mer av detta!!

Efter ca 6km kom vi till en bedårande vacker utsikt över ön Dragonera då hade det i stort sett bara gått uppför hela tiden. Vem stod inte där och väntade med kameran jo allas vår egen fotograf Andy. Han finns med oss överallt och fotar, bl a på cykel han, kryper på backen, ligger mitt i vägen, för att få den perfekta bilden.Väl tillbaka till S Arracó (vi sprang från A till B) blev det lite glass och fika innan jag Nikki vinnaren av marathon och två teammates till sprang tillbaka till hotellet 11km i en hel del terräng och lite asfalt. Som Nikki sa “Bus Who needs Bus? We have legs!”

På torsdag fm samlades vi alla på stranden för “Team Day” indelade i 3 lag där vi tävlade mot varandra i diverse frågor och charader. Efter lunch tog jag mig en egen löprunda på 12 km i krokarna kring byn Cala Fornells varav 5 km i skogsterräng som jag dessutom blev lite lost i.På kvällen blev det Quiz där vi skulle hitta på två osanningar och en sanning om oss själva.Kul att höra en hel del historier både sanna och osanna, blev mycket skratt.

Fredag Tidig morgonjogg och yoga/stretch. Sen blev det lite fri tid. Då blev det en “Girls Day”. Vi gick till byn Cala Fornells en fantastisk fin och mysig by som låg på höjden med utsikt över bukten. Stannade till vid en liten badvik där vi såklart fotade varandra.Fick skynda oss tillbaka för att hinna till Shake up Run med David L, sen blev det BootCamp på stranden med peppande Thomas P

Mycket kämpa och slit i sanden. Ack så jobbigt och mycket pep men så kul. Avslutade med ett dopp i havet för att sedan ta oss till hotellet för packning och förberedelser inför kvällens “Black Hat Party” Vilket innebar vi gick i samlad trupp ut i “människokläder i klädda i svart hatt och spred glädje bland många åskådare när vi drog fram på gatan i Paguera. Avslutade kvällen på ett disco där vi nästintill tog över dansgolvet.

Lördag Tidigt flyg hem för min del.

En vecka med mycket glädje,inspiration, känslor, pep, nya bekantskaper.

Tack för en fantastisk vecka på återseende.